Oficjalne Zasady Produkcji
48HFP Warszawa

Oto zasady, których muszą przestrzegać wszystkie zespoły realizatorskie biorące udział w Konkursie:

A. Terminy. 48 Hour Film Project (48HFP) organizowany jest w różnych miastach na całym świecie w ciągu jednego z wybranych weekendów w danym roku. 48 Hour Film Project trwa od godz. 19:00 czasu lokalnego w piątek do godz. 19:00 czasu lokalnego w niedzielę w ten sam weekend. To tzw. „regulaminowe 48 godzin”. Ekipa biorąca udział w Konkursie musi zrealizować swój film w wyznaczonym czasie i wgrać go na stronę www.48hourfilm.com do godz.19:30 w niedzielę a dokumenty do godziny 24:00 w niedzielę. W Konkursie wezmą oficjalnie udział tylko prace dostarczone w wyznaczonym terminie. Wyświetlone zostaną wszystkie filmy otrzymane w niedzielę (zarówno w wyznaczonym czasie, jak i po nim).

B. Praca twórcza musi zamknąć się w „regulaminowych 48 godzinach”. Zabronione jest wykonywanie jakiejkolwiek pracy twórczej przed rozpoczęciem konkursowego weekendu. Praca twórcza obejmuje np. następujące działania:

-Pisanie scenariusza
-Próby
-Projektowanie kostiumów i scenografii
-Filmowanie
-Montaż
-Udźwiękowienie
-Rendering
-Nagrywanie na nośnik

C. Oto jedyne prace, do których można przystąpić przed rozpoczęciem „regulaminowych 48 godzin”:

-Organizacja ekipy realizatorów
-Organizacja obsady, casting
-Zabezpieczenie sprzętu
-Dokumentacja i zabezpieczenie lokacji
-Inne prace organizacyjne(Patrz też Zasada D)

D. Materiał filmowy.
Każda klatka Twojego filmu MUSI zawierać materiał nakręcony lub stworzony w „regulaminowe 48 godzin”. Jest to tzw. core footage.

Dopuszczalne jest użycie tzw. supporting footage, czyli materiału powstałego PRZED weekendem konkursowym (w tym materiałów stockowych będących częścią efektów specjalnych), o ile KAŻDA klatka filmu zawiera core footage, a ich połączenie powstaje podczas regulaminowych 48 godzin.

Uwaga:

  • supporting footage NIE może przedstawiać ludzi ani wykonawców, chyba że zostało nakręcone podczas wcześniejszej edycji 48HFP w ramach oficjalnego czasu konkursowego i oficjalnie zgłoszonego filmu.
  • zdjęcia nieruchome są dozwolone i nie muszą być stworzone w czasie regulaminowych 48 godzin. Natomiast nie wolno z nich tworzyć sekwencji imitujących ruch jako core footage (mogą być tylko supporting footage).
  • animacje, napisy i efekty specjalne są traktowane jak core footage, jeśli powstaną w czasie regulaminowych 48 godzin.

Dozwolone jest także korzystanie z ujęć stockowych efektów specjalnych (ogień, wybuchy, tła, ujęcia w telewizorze), jeśli ekipa posiada do nich prawa/licencję, pod warunkiem że nie zawierają wizerunku osób trzecich.

E. Każda biorąca udział w Konkursie Ekipa musi mieć przedstawiciela na oficjalnej inauguracji na żywo lub online 48 Hour Film Project – Kickoff. Kickoff odbędzie się 19.09.2025 o godzinie 18:00 – miejsce podamy na 7 dni przed startem konkursem. Przed startem Kickoff’a każda Ekipa musi wgrać na konto TL na stronie www.48hourfilm.com wypełnioną UMOWĘ TEAM LEADERA oraz Klauzulę Rodo, podpisane przez Team Leadera  (Formularz znaleźć można na stronie internetowej 48hfppoland.pl w zakładce DOKUMENTY PRODUKCYJNE). Żadna Ekipa nie może wziąć udziału w Konkursie bez przekazania tej umowy. Każda Ekipa otrzyma gatunek filmu w drodze losowania podczas Kickoffu. Od 2016 roku nie ma możliwości wylosowania „dzikiej karty”.

F. Obowiązkowe elementy.
Każda biorąca udział w Konkursie Ekipa otrzyma przydział takich samych dla wszystkich elementów, które MUSZĄ się pojawić w filmie: postać, rekwizyt i tekst.

  • Postać i rekwizyt muszą być widoczne na ekranie. Widz musi móc bez problemu rozpoznać i wskazać postać z imienia, nazwiska i zawodu (informacja może być podana w dialogu, napisie, kontekście).
  • Obowiązkowy fragment tekstu musi być zacytowany dosłownie i w całości, bez przerywania innymi kwestiami. Może być powiedziany, napisany lub zaśpiewany, w dowolnym języku. Jeśli nie będzie jasne, że to obowiązkowy tekst – wymagane jest tłumaczenie.

Aby film został uznany za oficjalny, musi być nakręcony zgodnie z wybranym gatunkiem i zawierać wszystkie elementy przed napisami końcowymi.

G. Członkowie obsady i ekipy technicznej muszą wykonywać pracę nad filmem jako wolontariusze.

H. Bezpieczeństwo zwierząt, podobnie jak bezpieczeństwo obsady i ekipy filmowej, jest ważną częścią 48-godzinnej produkcji filmowej. Filmy, których skutkiem jest śmierć lub okaleczenie zwierzęcia, mogą zostać zdyskwalifikowane.

I. Można użyć dowolnego typu kamery wideo lub filmowej. Nie ma ograniczenia co do liczby kamer.

J. Do tej pory obowiązkowym elementem było także miasto. W tym roku pokazania miasta nie będzie obowiązkowe, natomiast zachęcamy do umieszczenia charakterystycznego elementu Warszawy w Waszym filmie. Może to być architektura, krajobraz, miejsce pokazane poprzez ujęcie -nakręcone w 48 godzin, zdjęcie lub plakat. Dzięki temu Wasz film stanie się wizytówką tej edycji, a widz będzie mógł przyporządkować ujęcie, zdjęcie lub plakat do Warszawy.

K. Jeżeli chodzi o napisanie i nagranie muzyki do filmu, zespoły biorące udział zachęca się do współpracy  z miejscowymi kompozytorami i (lub) muzykami. Dozwolone jest skorzystanie z muzyki nagranej wcześniej, jednak Ekipa musi posiadać prawa do wszelkiej muzyki użytej w filmie i musi dostarczyć zgody na wykorzystanie wszelkiej muzyki. Tak jak w przypadku muzyki, można korzystać też z nagranych wcześniej efektów dźwiękowych, jednak trzeba posiadać prawa do korzystania z nich. Ekipy korzystające z utworów pobranych z Audionetwork.com lub innej bazy, do muszą wypełnić Oświadczenie MUZYKA wpisując numer, tytuł oraz kompozytora utworu. Uwaga: parodii piosenek (tj. dających się zidentyfikować, istniejących wcześniej kompozycji z nowymi lub zmienionymi słowami bądź muzyką) nie wolno umieszczać w filmie bez podpisanej zgody posiadacza praw do takich kompozycji. Ta zasada obowiązuje bez względu na to, czy użycie sparodiowanej piosenki stanowi przypadek „dozwolonego użytku” zgodnie z przepisami dotyczącymi prawa autorskiego obowiązującymi w danym kraju lub międzynarodowymi.

L. Całkowity czas trwania. Ukończony film musi trwać co najmniej 4 minuty i nie więcej niż 7 minut, bez uwzględnienia napisów końcowych. Innymi słowy, regulaminowy czas trwania rozpoczyna się po wyświetleniu wymaganych informacji (karty tytułowej oraz animacji) 48HFP, a kończy – przed napisami końcowymi. Wymagane informacje początkowe i napisy końcowe nie liczą się do minimalnego czasu trwania wynoszącego 4 minuty. Fabuła filmowa nie może trwać dłużej niż 7 minut. Organizator zastrzega sobie prawo do skrócenia filmu, tak aby mieścił się on w podanych ramach czasowych.

M. Napisy początkowe i końcowe:
Obowiązkowe slajdy przed filmem:
– 5 sekund czerni
– 5 sekund Karty tytułowej (zespół, tytuł, gatunek, Warszawa, data)
– 5 sekund karty z napisem „This film was made for the 48 Hour Film Project 2025. www.48hourfilm.com/48hfp” lub animacji (do pobrania w panelu TL)
– 2 sekundy czerni
– Film

Napisy początkowe:
Jeśli pojawiają się inne niż tytuł (np. nazwiska aktorów), należy umieścić:
– „[Nazwa ekipy] przedstawia” / „[Team Name] presents” + „a 48 Hour Film Project”
lub
– „a 48 Hour Film Project” tuż po tytule filmu.

Napisy końcowe:
Maks. 60 sekund (dodatkowo poza limitem). Mogą zawierać bloopersy lub behind the scenes.
Muszą zawierać słowa: „Film zrealizowano w ramach 48 Hour Film Project. www.48hourfilm.com”

INFORMACJE POCZĄTKOWE I NAPISY PO 48HFP: Po Konkursie, filmy wyświetlane w Internecie powinny zachować kartę tytułową poprzedzającą film, z napisem: „This film was made for the 48 Hour Film Project 2025. www.48hourfilm.com”

N.  Format: Preferowane 25FPS (dopuszczalne 24FPS lub 30 FPS), rozdzielczość: 4K, Full HD lub HD.
Maksymalny rozmiar pliku: 2 GB.
Aby zapoznać się ze wszystkimi wymaganiami dotyczącymi przesyłania pliku z filmem zajrzyj na panel TL na stronie www.48hourfilm.com.
WAŻNE: Jeśli Twój film nie spełnia wymogów dotyczących zgłoszeń obowiązujących w Twoim mieście, może zostać zdyskwalifikowany. Film musi zostać przekazany jako (opcja preferowana) samodzielny plik QuickTime (mov) lub mp4 bez prawnie zastrzeżonych kodeków, i nie może przekraczać 2GB. Film może też zostać zdyskwalifikowany, jeżeli nie da się go wyświetlić z wykorzystaniem sprzętu 48HFP (zalecana aplikacja do odtwarzania filmów- VLC).

O. Uwagi dotyczące przekazywania filmów:
W roku 2025 będziecie wgrywać filmy na platformę www.48hourfilm.com.
Więcej informacje znajdziecie w mailu wysłanym najpóźniej 48 godzin przed startem konkursu. Zalecamy, aby poziom dźwięku był mniej więcej równy przez cały film. (Jeżeli w filmie jest nierówny dźwięk lub dźwięk osiąga wartości szczytowe, może zostać zmodyfikowany, aby uchronić sprzęt odtwarzający przed uszkodzeniem.) Specyfikacje dotyczące projekcji są różne w różnych kinach, a 48HFP ich nie kontroluje. Jeżeli film jest bardzo ciemny, mogą wystąpić trudności z wyświetleniem go w lokalnym kinie. Wszystkie filmy otrzymane wieczorem, tego dnia, na który wyznaczono ostateczny termin (zarówno w wyznaczonym czasie, jak i po nim), będą wyświetlone, pod warunkiem że się kwalifikują zgodnie z Zasadą P.

P. Każda Ekipa musi uzyskać zgody oraz oświadczenia o wykorzystaniu danych osobowych dla aktorów (każdego z osobna), ekipy realizacyjnej (każdego członka z osobna), muzyki, materiałów i obiektów zdjęciowych (a także wszelkie inne zgody, jakie są wymagane), i przekazać je Organizatorom projektu wraz z ukończonym filmem. (Formularze znaleźć można na stronie internetowej 48 Hour Film Project.) Film nie zostanie wyświetlony do momentu, w którym Organizatorzy 48 Hour Film Project nie otrzymają podpisanych zgód.

Q. Team Leader musi złożyć odpowiednie Oświadczenie wraz z wypełnionym zgłoszeniem, potwierdzając w ten sposób przestrzeganie Regulaminu oraz Oficjalnych Zasad Produkcji w  ich całości przez całą Ekipę.

R. Aby zakwalifikować się do projektu, zgłoszenia muszą stanowić autorskie utwory uczestników; nie mogą naruszać praw stron trzecich; muszą nadawać się do publikacji (tj. nie mogą być obraźliwe, wulgarne, obsceniczne bądź nieprzyzwoite); UWAGA! przekleństwa są zaliczane do wulgaryzmów! Nie przyjmujemy filmów ze słowami powszechnie uważanymi za przekleństwa; nie mogą zawierać obscenicznych ani pornograficznych materiałów; nie mogą zawierać oszczerstw dotyczących jakichkolwiek osób, spółek, organizacji ani podmiotów; nie mogą naruszać prywatności ani innych praw żadnej osoby, spółki ani podmiotu; nie mogą w żaden inny sposób naruszać obowiązujących przepisów ustawowych i innych; wreszcie, nie mogą zawierać żadnych elementów chronionych prawem autorskim (chyba, że prawa takie posiada uczestnik i/lub 48HFP). Uwaga! Filmy, podczas realizacji których ucierpiały zwierzęta będą zdyskwalifikowane! Zgłoszenia zawierające zabronione lub niewłaściwe treści, jeżeli 48HFP według własnego wyłącznego uznania zdecyduje, że są niewłaściwe, podlegają dyskwalifikacji. 48HFP zastrzega sobie prawo do podjęcia ostatecznej decyzji o tym, czy dane zgłoszenie się kwalifikuje. 48HFP zastrzega sobie również prawo do odmowy wyświetlenia filmu lub do wydania oświadczenia przy okazji wyświetlenia filmu w odniesieniu do jego treści.

S. Uczestnicy nie powinni dystrybuować swoich filmów w żaden sposób przed premierowym pokazem. Obejmuje to publikację filmu na dowolnej stronie internetowej. Uczestników zachęcamy zamiast tego do zrealizowania i dystrybucji zwiastuna swojego filmu. Długość zwiastuna nie powinna przekraczać 48 sekund.

T. Aby film został oficjalne uznany za zrealizowany w ramach projektu, filmy zrealizowane przez każdą Ekipę muszą przestrzegać wszystkich zasad Regulaminu oraz Oficjanych Zasad Produkcji. Organizatorzy 48 Hour Film Project zastrzegają sobie prawo do wyświetlenia wyłącznie filmów oficjalnie uznanych za zrealizowane w ramach projektu.

U. Nie zwracamy żadnych przekazanych w ramach zgłoszenia nośników ani dokumentów.
U. 48HFP oraz strony projektu mogą, według własnego wyłącznego uznania, zdyskwalifikować zgłoszenia uznane za nieodpowiednie lub w inny sposób niezgodne.

V. Wszystkie filmy uznane oficjalnie za filmy zrealizowane w ramach projektu mogą ubiegać się o tytuł najlepszego filmu 48 Hour Film Project we własnym mieście.

W. Spośród filmów, które zwyciężyły w poszczególnych miastach, wybrany zostanie ten, który otrzyma tytuł najlepszego filmu projektu 48 Hour Film w danym roku. Zwycięzców wyłonią zespoły niezależnych jurorów.

X. Organizatorzy 48 Hour Film Project mogą Oficjalne Zasady Produkcji uzupełniać lub zmieniać w dowolnym czasie przed rozpoczęciem 48-godzinnego okresu realizacji.
Pamiętaj! Kiedy masz 48 godzin na zrobienie filmu, liczy się każda sekunda!

Y. Wykorzystanie AI (Sztucznej Inteligencji)

Możesz używać AI (sztucznej inteligencji) podczas tworzenia swojego filmu, z zastrzeżeniem następujących wytycznych:

a) Możesz używać sztucznej inteligencji wyłącznie w sposób zgodny z prawem polskim.
b) Nie możesz używać sztucznej inteligencji do tworzenia jakiejkolwiek części swojego wpisu przed „regulaminowym 48 godzin”.
c) Musisz mieć prawa do wszystkich prac, w tym prac stworzonych za pomocą sztucznej inteligencji. Innymi słowy, wszelkie materiały wygenerowane przez sztuczną inteligencję, które wykorzystują materiały chronione prawem autorskim, dla których twórca filmu nie ma zgody, są niedozwolone. (Na przykład użycie zrzutu ekranu z filmu Pulp Fiction do stworzenia nowego obrazu jest zabronione.)
d) Wszelkie materiały filmowe utworzone przy użyciu sztucznej inteligencji podlegają zarówno wymogom dotyczącym praw autorskich, jak i regule D dotyczącej materiałów filmowych (powyżej). Oznacza to, że nie tylko twórca filmu musi mieć prawa do materiału filmowego, ale także każdy materiał nagrany przed weekendem konkursowym może być używany wyłącznie zgodnie z Zasadą D.

Wszystkie użyte aplikacje/oprogramowanie AI należy wpisać w Wrap Up Form.

Zasady produkcji mogą ulec zmianie do dnia 12.09.2025, jeśli ulegną zmianie Zasady Produkcji opublikowane przez głównego organizatora 48 Hour Film Project Inc.